Stop spoorvervoer gevaarlijke stoffen door Sittard-Geleen!

24 januari 2010

Stop spoorvervoer gevaarlijke stoffen door Sittard-Geleen!

Ammoniaktrein station Sittard-Geleen

Onlangs heeft Sabic een vergunning ontvangen om maximaal 10.000 ketelwagons LPG per jaar te mogen vervoeren. "Onvoorstelbaar! Het vervoer van ammoniak en LPG door Sittard-Geleen moet juist zo snel mogelijk stoppen." aldus SP-lijsttrekker Marleen van Rijnsbergen. "Eind 2009 hebben we aan de bel getrokken toen het aantal ammoniaktransporten per spoor werd vergroot. Nu dreigt een verdubbeling van het aantal voorbijdenderende ketelwagons met het even zo gevaarlijke LPG! Op termijn dreigt die groei zelfs nog veel groter te gaan worden. Het is onacceptabel dat het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, dwars door de bebouwde kom van Sittard-Geleen heen, blijft doorgaan, laat staan dat het ook nog eens toeneemt! Economische belangen lijken hier weer voorrang te krijgen op de veiligheid van burgers."

"Er zijn voldoende alternatieven voorhanden om het gevaar van de spoortransporten voor omwonenden te verminderen" vervolgt van Rijnsbergen. "Allereerst geldt voor de ammoniaktransporten dat ammoniak prima gemaakt kan worden op de plaats waar het wordt verwerkt. Op die manier is transport helemaal niet nodig! Verder zijn pijpleidingen onder de grond ook een prima alternatief om de risico's te verkleinen. En tenslotte geldt dat er dringend een nieuw spoortraject moet komen om Sittard-Geleen heen. Want alle veiligheidsmaatregelen ten spijt: het is gekkenwerk dat al die gevaarlijke transporten midden door onze stad heen moeten denderen".

Geen noodzaak ammoniaktransporten DSM [november 2009]

Verantwoord ondernemen of onverantwoorde winst [november 2009]